مصرف زعفران

تهیه تنتور زعفران (یا تنتور زعفران) برای مصارف دارویی:

تنتور در واقع مایع است که از تاثیر الکل یا اتر بر جوهر مواد گیاهی یا حیوانی یا معدنی به‌ دست می ‌آید. برای تهیه تنتور زعفران، یک گرم زعفران ساییده شده را با ۱۰ گرم الکل سفید ۸۰ درجه مخلوط نموده و در ظرف شیشه‌ ای بریزید. این ظرف را بایستی در محیطی تاریک قرار داده و به مدت دو هفته، هر روز آن را تکان داد. پس از آن محلول حاصل را صاف نمایید. میزان مصرف تنتور زعفران حدود ۱۵ قطره در روز می ‌باشد. از خواص تنتور زعفران می ‌توان به خاصیت ضد اسهالی آن اشاره کرد. همچنین از این ماده در بیماریهای پوستی مخصوصا در شستشوی زرد زخم استفاده می ‌شود.

مقدار مجاز مصرف زعفران:

میزان مجاز در هر ماه برای هر نفر ۳ گرم می ‌باشد. این میزان معادل استفاده روزانه یک دهم گرم زعفران خواهد بود. رعایت سقف تعیین شده می ‌تواند  بهره‌ گیری حداکثری از خواص زعفران را به همراه داشته باشد. این در حالی است که مصرف بیش از ۵ گرم آن در ماه برای هر فرد مضر بوده و ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.

در مواردی که زعفران به عنوان دارو مصرف می‌ گردد حداکثر مقدار مجاز یک گرم می‌ باشد. مصرف بیش از ۳ گرم زعفران در یک وعده مضر بوده و خطراتی را به دنبال خواهد داشت. وجود «سافرانال» در زعفران (عطر دهنده زعفران) باعث سمیت آن در مصرف زیاد آن شده و عوارضی مانند سر درد، سرگیجه، بی ‌حالی، استفراغ، اسهال خونی، خون‌ ریزی رحم، خون‌ ریزی بینی، لب و پلک ‌ها را به همراه دارد و حتی در برخی موارد به مرگ منتهی می ‌شود.

مصرف زیاد زعفران علاوه بر موارد فوق باعث کاهش اشتها و اختلال حواس شده و برای کلیه‌ ها نیز مضر است.

مصرف زعفران برای چه کسانی مضر است؟

  • افرادی که شرایط زیر را دارند بهتر است از مصرف زعفران در حد مجاز نیز پرهیز نمایند:
  •  افراد چاق یا دارای اضافه وزن: به دلیل اشتها آور بودن زعفران، مصرف مداوم آن برای این افراد افزایش وزن را در پی خواهد داشت.
  • افرادی که مشکل تعریق کف دست دارند در صورت مصرف زعفران, میزان تعریق کف دست آنها بیشتر می‌ شود.
  • خانم ‌های باردار در سه ماهه اول بارداری بایستی از مصرف زعفران خودداری کنند چرا که این‌ کار ممکن است به جنین صدماتی وارد نموده و حتی سقط جنین را در پی داشته باشد. سه ماهه اول بارداری دوران تشکیل اندام‌ ها بوده و از آن به دوران بحرانی بارداری یاد می ‌شود.
  •  افرادی که به ‌دلیل شرایط خاص تمایل دارند افسرده باشند، با توجه به خاصیت نشاط ‌آوری زعفران، نباید آن ‌را مصرف نمایند.

نگهداری از زعفران

زعفران را بایستی در ظروف فلزی یا شیشه‌ ای رنگی دربسته و در محیط تاریک، خشک و خنک نگهداری کرد. در صورت استفاده از ظروف پلاستیکی در مدت کوتاهی، مرغوبیت زعفران کاهش می ‌یابد. درب ظرف حاوی زعفران بایستی بسته باشد چرا که اسانس آن قابلیت تبخیر شدن دارد و کاهش کیفیت محصول را در پی خواهد داشت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.