تکنولوژی چغندر قند - شرکت شهد آفرین پایتخت | تولیدکننده مرغوب‌ترین انواع نبات

در این قسمت از نبات پایتخت به ادامه‌ی تکنولوژی چغندرقند می‌پردازیم.

نمونه برداری 

مقدار نمونه‌ای از چغندرقند که از کامیون برداشته می‌شود حدود ۵۰-۴۰ کیلوگرم است و معمولا از کامیون نمونه از دو قسمت و در حدود ۶۰-۵۰ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود نمونه گیری از چغندرقند به سه طریق انجام می‌گیرد :

 

الف- نمونه برداری با دست

هنگام نمونه برداری با دست معمولا از قسمت فوقانی چغندرقند انتخاب می‌گردد لذا نمونه مذکور نمی‌تواند گویای لایه‌های زیرین باشد ( معمولا چغندر قند ریز عیار بالا و چغندرقند درشت عیار پایین دارد )
به منظور تعیین عیار و افت ابتدا نمونه برداری از چغندرقند انجام گرفته و سپس نمونه‌ها به عیار سنج هدایت می‌شود .

نمونه‌گیری با دست صحیح نبوده و همان طوری که قبلا اشاره کردیم لایه‌های زیرین را در بر نمی‌گیرد امروزه اکثر کارخانجات قند دارای نمونه گیر اتومات به نام Ripro (ریپرو ) و بیلچه ی مکانیکی می‌باشند .

ب –ریپرو Ripro

از یک استوانه‌ی مکعبی تو خالی که انتهای آن مجهز به دریچه می‌باشد تشکیل شده است هنگام نمونه برداری چغندرقند داخل ریپرو قرار گرفته و پس از پر شدن دریچه بسته می‌شود و بدین ترتیب نمونه برداری انجام می شود از معایب این دستگاه این است که از محل نمونه برداری مقداری از چغندرقند شکسته شده بنابراین قابلیت نگهداری چغندرقندهای شکسته شده در سیلو کاهش می‌یابد و در اثر نگهداری دچار پوسیدگی می‌گردد و گاهی اوقات پوسیدگی مذکور باعث پوسیدگی چغندر قند های اطراف می‌گردد .

ج- بیلچه‌ی مکانیکی

نوار لاستیکی حاوی چغندرقند ( نوار I ) به سمت نوار (II) در حرکت است و بیلچه نیز در بین مسیر قرار می‌گیرد و مقداری از چغندرقند را به صورت نمونه انتخاب می‌کند بیلچه مکانیکی بهترین وسیله‌ی نمونه برداری می‌باشد .
پس از آن که از کامیون نمونه برداری شد نمونه‌ی مذکور برای تعیین افت و عیار به عیارسنج منتقل شده و کامیون برای تخلیه به طرف دستگاه تخلیه هدایت می‌گردد .

 

تکنولوژی چغندرقند-شرکت شهد آفرین پایتخت | تولیدکننده مرغوب‌ترین انواع نبات

 

عیارسنج

نمونه‌ای که به عیار سنج وارد می‌گردد عیار و افت آن تعیین می‌گردد .

افت

عبارتست از درصد خاک و گلی که به چغندرقند چسبیده است .

پس از آن که نمونه وارد عیارسنج شد ابتدا نمونه توزین گردیده و سپس برای شستشو وارد آسیاب‌های شستشو می‌گردد فشار آب در آسیاب‌های شستشو در حدود ۴ اتمسفر است و آب بوسیله ی انجکتور بر روی نمونه‌های چغندرقند قند پاشیده می‌شود باید توجه شود که چغندرقند خروجی از آسیاب کاملا شسته شده و آغشته به گل نباشد پس از آن که چغندرقند در آسیاب شستشو شد برروی نوار مشبکی ریخته می‌شود تا قطرات آب آن گرفته شود و سپس مجددا توزین می‌گردد باید توجه شود که در مدت شستشو تقریبا %۱ آب جذب چغندر شده و حدود ۱% آب در سطح چغند باقی می‌ماند .

افت چغندرقند از فرمول زیر محاسبه می گردد :

وزن ثانویه (پس از شستشو)- وزن اولیه
(قبل از شستشو)
۱۰۰ * افت چغندرقند
وزن اولیه ( قبل از شستشو)

پس از آن که چغندر وارد آسیاب‌های تهیه خمیر می‌گردد تیغه‌های این آسیاب مدور بوده و به صورت دندانه‌ای ( اره مانند ) بوده و در هر آسیاب ۱۰-۸ تیغه قرار دارد و جنس تیغه‌ها از استیل می‌باشد .
خمیره‌های خروجی از آسیاب داخل کاسه‌ی استیل ریخته می‌شود و کاسه‌های استیل بر روی نواری نصب می‌شود و در هر نمونه طوری نوار به گردش در می‌آید که نمونه داخل یک کاسه ریخته می‌شود و این نوار تا نمونه‌ی بعدی متوقف باقی می‌ماند .

نمونه با قاشق‌های مخصوصی از کاسه استیل برداشته شده و بر روی کاغذ مومی به نام ( Pergament ) پرگامنت گذاشته می‌شود . نکته قابل توجه این که کاغذ پرگامنت جاذب الرطوبه نبوده و فاقد خاکستر می‌باشد.

شما می توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مقاله تکنولوژی چغندرقند بخش سوم را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.