دیفوزیون - کوره آهک - چغندر قند - نرمه در دیفوزیون - کوره اهک - نبات پایتخت

در بخش قبل به بررسی به بررسی عفونت در دیفوزیون و میکروارگانیسم ها در دیفوزیون پرداختیم حال در این بخش از تکنولوژی چغندر قند به بررسی تفاله در دیفوزیون میپردازیم با ما همراه باشید.(نبات پایتخت)

پرس تفاله

تفاله حاصله از دیفوزیون وارد پرس می شود ، همان طوری که در شکل مشاهده می کنیم ابتدا فضا زیاد است و در اثر گردش محفظه فشار بر تفاله افزایش یافته ( به دلیل کاهش فضا ) از این رو آب تفاله از تفاله جدا می شود.

ساختمان پرس تفاله

ماده ی خشک تفاله ی خروجی از پرس ها حدود %۲۲-۲۰% می باشد بهترین دما برای تفاله ورودی به پرس ها بین oC60- oC50 است.

تفاله دیفوزیون - چغندرقند - نبات پایتخت

مزایای برگشت آب تفاله به دیفوزیون

– چنانچه آب تفاله به مصرف دیفوزیون نرسد در این صورت آب تفاله وارد سیستم فاضلاب می شود و باعث آلودگی و افزایش BOD و COD می شود.

– حجم فاضلا افزایش یافته و هزینه سرمایه گذاری بیشتری برای تصفیه ی فاضلاب خواهیم داشت.

– با برگشت آب تفاله به دیفوزیون ، مقدار آب مصرفی دیفوزیون کاهش می یابد بهترین دما برای آب تفاله ۷۲ است زیرا در این دما آب تفاله ضدعفونی می گردد، اما چون برخی از میکروارگانیسم ها در ۷۲ مقاومند اوروزه سعی بر این است که روش زیر را برای ضدعفونی کردن آب تفاله استفاده قرار می گیرد:

دیفوزیون تفاله پرس

آب تفاله

آب تفاله آب تفاله نرمه گیر
صاف شده

مبدل حرارتی لوله ای مبدل حرارتی صفحه ای

روش ضد عفونی نمودن آب تفاله و برگشت آن به دیفوزیون

مصرف گاز So2 در آب تفاله

چنانچه به آب تفاله So2 اضافه نماییم به طوری که PH آب تفاله به ۳/۸-۳/۶ کاهش یابد در این صورت مواد کلوئیدی و خصوصا پروتین منعقد شده و جذب تفاله می گردد و چون این مواد از شربت جدا شده است.
بنابراین درجه ی خلوص آب تفاله و در نتیجه درجه ی خلوص شربت خام افزایش می یابد ولی باید توجه داشت که شرایط طوری ایجاد گردد که کاهش PH به سرعت انجام گیرد و سریعا آب تفاله وارد دیفوزیون گردد در غیر این صورت چون ساکارز در برابر اسید حساس است بنابراین هیدرولیز می گردد.
افزودن درجه ی خلوص شربت خام از طریق افزودن کلسیم هیدروژن سولفیت Ca(Hso3)2:

تفاله دیفوزیون - چغندرقند - نبات پایتخت

مسیر خروج شربت خام به سمت مرحله تصفیه

به قسمتی از شزبت خام صاف شده کلسیم هیدروژن سولفیت می افزاییم تا PH آن به ۵/۷-۵/۶ کاهش یابد و بلافاصله آن را به دیفوزیون برگشت می دهیم با استفاده از دو روش فوق مواد پروتئینی جدا شده و جذب تفاله می گردد در این حالت:

اولا : مقدار تفاله افزایش می یابد.
ثانیا : ماده ی خشک آن نیز افزایش می یابد.
ثالثا : سرعت ترسیب در دکانتور و سرعت صاف شدن شربت در صافیها به دو برابر افزایش می یابد درجه خلوص شربت خام %۲/۱ اضافه شده و مقدار خاکستر شربت خام کمتر می شود.

تفاله خشک کن

تفاله خشک کن استوانه بسیار بزرگ بوده که طول حدود ۲۰-۱۵ متر و قطر ۳-۲ متر دارد صفحات به هم قفل شده ( ضربدر مانند ) داشته که در واقع جداسازی توده ی تفاله را انجام می دهد و آن ها را به صورت پرک در می آورد.
دمای مشعل حدود oC900 است چون تفاله %۷۸ آب دارد از این رو آب در دمای oC100 می جوشد پس هر چه دما باشد به علت رطوبت بالای تفاله آتش نمی گیرد و در انتهای رفته رفته مقدار دما به oC150 کاهش می یابد که در انتهای تفاله خشک کن مقدار رطوبت تفاله نیز کاهش می یابد.

در سیکلون که بخشی از تفاله خشک کن می باشد فن وجود دارد و مکش ایجاد می شود و تفاله وارد هلیس می شود و هوا نیز از سیکلون خارج می گردد رطوبت تفاله ی خشک %۱۲ -۱۰% است، اگر کمتر باشد به نسبت کاهش رطوبت خطر آتش سوزی در تفاله خشک کن وجود دارد اگر رطوبت تفاله ی خشک شده به بیش از %۱۲- ۱۰% برسد در نتیجه چون تفاله ی خشک تا لحظه فروش مدتی در انبار نگهداری می شود، ارتفاع تفاله در انبار تفاله نسبتا زیاد می باشد لذا میکروارگانیسم ها در اثر رطوبت زیاد فعالیت نموده و با مصرف قند تفاله ایجاد گرما می نماید و گرمای مذکور باعث افزایش دمای هوای داخل توده ی تفاله می گردد و گاهی اوقات افزایش دما آن قدر زیاد می باشد تا به نقطه اشتعال می رسد و آتش سوزی خود به خودی در تفاله ها ایجاد می گردد.

تفاله دیفوزیون - نبات پایتخت

شربت خام

به شربتی که از دیفوزیون خارج می گردد به آن شربت خام می گوییم و بریکس شربت خام ۱۶-۱۵ می باشد و کوسیان شربت خام ثابت نبوده و به عوامل کاشت ، داشت ، برداشت و آب و هوای منطقه کشت و شرایط شربت گیری در دیفوزیون وابسته بوده و در حدود ۷۸%-۸۵% می باشد.
PH شربت خام ۶ بوده و رنگ شربت خام خاکستری مایل به سیاه ( رنگ ملانین ) می باشد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر مقاله تکنولوژی چغندر قند بخش دهم را مطالعه نمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.