دیفوزیون - کوره آهک - چغندر قند - نرمه در دیفوزیون - کوره اهک - نبات پایتخت

در قسمت قبل از نبات پایتخت به بررسی تفاله در دیفوزیون پرداختیم، حال در این قسمت از مقاله تکنولوژی چغندر قند به بررسی کوره آهک میپردازیم با ما همراه باشید.(نبات پایتخت)

کوره ی آهک

در صنعت قند نمی توانیم مستقیما شربت خام را تغلیظ نموده و مولکول های ساکارز را به کریستال ساکارز تبدیل نماییم زیرا ابتدا باید شربت خام تصفیه گردد و سپس عملیات تغلیظ صورت گیرد.
برای تصفیه شربت خام مهمتریت ماده ی مصرفی آهک می باشد مقدار مصرف آهک %۲Cao نسبت به چغندرقند می باشد و چون از سنگ آهک استفاده می نماییم برای فرآوری نیاز به کوره ی آهک داریم.

کوره ی آهک یکی از اجزای ضروری کارخانجات قند است از آهک و گاز Co2 که هر دو از ترکیبات سنگ آهک می باشند، برای تصفیه ی شربت استفاده می شود سنگ آهک را در دستگاهی به نام کوره ی آهک در دمای oC910 حرارت می دهند و فعل و انفعالات شیمیایی که در کوره ی آهک به وقوع می پیوندد به صورت زیر می باشد:

Co2+Cao CaCO3+43500KCal

این معادله برگشت پذیر می باشد و در کارخانه مجددا در قسمت تصفیه Cao و Co2 با یکدیگر ترکیب شده و تولید کربنات کلسیم می نماید که به صورت رسوب است ، همان طوری که در فرمول دیده می شود تجزیه ی سنگ آهک احتیاج به حرارت بالا دارد از این جهت این واکنش را جاذب حرارت ( گرماگیر ) می نامند.
و در کوره های آهک از مواد مولد حرارت مثل کک ( ذغال سنگی که شسته شده و خاکستر کمی دارد ) استفاده می شود به غیر از کک می توانیم از مازوت و گاز نیز استفاده نماییم.
در حال حاضر اکثر کارخانجات قند برای پختن سنگ آهک از کک استفاده می کنند یک کیلو گرم کک خالص در اثر اشتعال ۸۱۰۰ کیلو کالری انرژی می کند بنابراین طبق فرمول تجزیه سنک آهک به ازای هر ۱۰۰ کیلو گرم سنگ آهک ۵/۴ کیلو گرم به عبارت دیگر ۵/۴ درصد سنگ آهک کک مصرف می شود.

کوره آهک - نبات پایتخت

 

شمای کلی کوره

همان طوری که طبق شکل مشاهده می شود در کوره ی آهک ، سنگ آهک و کک از بالا وارد شده و Cao از پایین خارج شده و گاز Co2 نیز از بالای کوره ی آهک خارج می گردد Cao حاصله به مرحله تصفیه آهک خورI و IIمی رود و گاز Co2 حاصله نیز به مرحله ی اشباع I و II می رود.

قائدتا تامین انرژی حرارتی کوره ی آهک توسط کک ومشعل انجام می گیرد، اگر ازکک استفاده نماییم به همراه سنگ آهک از بالا وارد کوره ی آهک می شود و اگر مشعل استفاده گردد، در بدنه کوره نصب می گردد.

واگن سنگ آهک به سمت کوره ی آهک حرکت می کند، در ابتدا درب کشویی بسته است که باز شده و چندین واگن آهک در آن قرار می گیرد و درب مخروطی باز می شود و سنگ آهک سقوط می کند و با سقوط سنگ آهک به داخل کوره درب کشویی بسته می شود، آهک حاصله به مصرف میک و کنکاسور می رسد که در نهایت در آهک خور I و II یا قندگیری از ملاس مصرف می گردد، معمولا در کوره تا خط چین همیشه پر است و انرژی کوره همان طور که قبلا اشاره شد از کک یا از مشعل تامین می گردد، قرقره وینچ نیز کار جمع کردن یا باز کردن سیم ها ( جابجایی محفظه سنگ آهک ) را بر عهده دارد.

گاز Co2 خروجی از کوره چون گرد وغبار و خاکستر دارد وارد خاکستر گیر می شود و با آب مخلوط شده و خاکستر آن گرفته شده و از آن جا به لاور رفته و با آب مجددا شسته شده و ذرات گرد وغبار آن نیز گرفته می شود و بعد Co2 پمپ گاز که با آب کار می کند وارد قطره گیر شده که در این قسمت قطره های آب از گاز Co2 جدا می شود و Co2 خالص به مصرف اشباع I و II می رسد.

شما می توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مقاله ی تکنولوژی چغندر قند بخش یازدهم را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.