نبات و قند

نبات و قندماده اوليه در شکر، قند و نبات يکسان است ولي کريستال‌هايي که در نبات ايجاد مي‌شود از نظر وضعيت فيزيکي و نوع کريستال‌هايشان با قند و شکر متفاوت است.

خاصيت قند و شکر با خاصيت نبات متفاوت است ونبات طبيعت گرم‌تري نسبت به قند و شکر دارد. از اين رو نبات در مشکل‌هايي ماننددل‌درد، نفخ و… استفاده مي‌شود.

از نظر تجربي هم ثابت شده که مصرف نبات در بهبوداين علايم واقعا موثر است و حالت تلقيني ندارد اما متاسفانه از نظر علمي کاري رويآن انجام نشده است و اقدامي در مورد اينکه نبات را کريستالوگرافي کرده و روي آنکارهاي کلينيکي انجام دهند و سپس به هم ارتباط دهند، صورت نگرفته تا معلوم شودکريستال‌ها از نظر فارماکولوژيکي چه تاثيري بر بدن دارند.

واقعيت امر اين است کهگاهي جنس، فرمول بسته يا باز شيميايي مواد يکسان است اما شکل فيزيکي آنها متفاوتاست. مثلا قند به هر شکلي که در بيايد قند است مگر اينکه بسوزد و خاصيتش عوض شود.

نمونه ديگر يخ و آب است. هر دوي اينها از نظر جنس يکسان هستند اما يخ خاصيتضدالتهابي دارد و مي‌توانيم آن را روي سوختگي، جراحي و التهاب بگذاريم اما در موردآب چنين خاصيتي مطرح نيست. در مورد بخار آب و آب هم همين‌طور است. خواص بخار آب باآب يا يخ متفاوت است در حالي که هر سه از يک جنس هستند.

گاهي اوقات قند يانبات را حرارت داده و آن را به اصطلاح مي‌سوزانند. در اين صورت خاصيت قند و نباتتغيير مي‌کند. قند يک ماده هيدروکربن است و ترکيبي است از هيدروژن، کربن و اکسيژنوقتي قند مي‌سوزد کارامليزه مي‌شود و جالب است بدانيد که بسياري از رنگ‌هاي قهوه‌اياز جمله موادي که در نوشابه‌ها به کار مي‌برند از حرارت دادن شکر و قند به دست آمدهاست.

قند-و-نبات

به اين ماده قهوه‌اي حاصل از حرارت دادن، کارامل گفته مي‌شود که از نظرشيميايي،ظاهر فيزيکي و حتي مزه با قند و شکر متفاوت است.

روش تهیه نبات رنگی چوبی در منزل !

نبات سوخته همدقيقا همين‌طور است. کريستال‌هاي نبات مي‌سوزند و يک جسم قهوه‌اي مايل به سياه و بامزه‌اي بين تلخ و شيريني توليد مي‌شود که خاصيت قابض داشته و يکي از مهم‌تريناستفاده‌هاي آن در طب سنتي براي خوراندن به کودکان مبتلا به اسهال است.

بااين وجود افراد نبايد بيش از مقدار معمول از نبات استفاده کنند زيرا مصرف بيش از حدهر ماده‌اي براي بدن زيان‌آور است. حتي اگر آن ماده ويتامين باشد. پس مصرف قند وشکر و نبات هم به ميزان زياد مضر است و تفاوتي بين آنها وجود ندارد به خصوص درکساني که مشکل افزايش قندخون دارند.

paytakhtcandy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.