زعفران

زعفران , بومی جنوب اروپا است و امروزه در بسیاری از کشورها، عمدتا ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ایران، یونان، ترکیه، و ایالت کشمیر و جامو در هند کشت می‌شود. کلاله‌ی خشک‌شده در تولید لوازم آرایشی، داروسازی و صنایع رنگ‌رزی پارچه و منسوجات و همین‌طور در پخت و پز اهمیت زیادی دارد.(نبات پایتخت)

روکوس ساتیووس، که معمولا به عنوان زعفران شناخته شده‌است، مواد خام یکی از ادویه‌جات بسیار گران قیمت در جهان است، و قرن‌ها است که توسط انسان استفاده می‌شود. شفادهندگان مصر آن را را برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌کردند؛ همچنین در زمان روم باستان، این گیاه به منظور التیام زخم و تسکین مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می‌شد.

تاریخچه زعفران

فواید درمانی زعفران

امروزه، از زعفران به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد سرطان استفاده می‌شود، همچنین تاثیر آن در درمان نقص‌های شناختی بررسی شده‌است. استفاده‌های دیگر زعفران در طب سنتی عبارت است از سقط جنین و همین‌طور درمان اسپاسم، تب، سرماخوردگی، برونشیت و بی‌خوابی. در طب سنتی و طب آیورودا، از این گیاه به عنوان یک خلط‌آور و ضد سرفه (اکسپکتورانت)، آرام بخش، ضد آسم، آداپتوژن (سازش‌زا) یا قاعدگی‌آور (دارو یا هر چیزی که برای تسریع یا تشدید خون‌روش در قاعدگی به کار می‌رود) استفاده می‌شود و در طول قرن ۱۶ تا ۱۹ برای تهیه‌ی ترکیبات مختلف دارویی جهت تسکین درد استفاده می‌شد.

مردم در سراسر اروپا می‌توانند زعفران تولید کنند، اما هزینه‌ی بالای نیروی کار برای برداشت این محصول و مقدار کم تارهای زعفران که در هر گل وجود دارد، باعث شده که عرضه‌ی این محصول همواره کم‌تر از تقاضایی باشد که برای آن وجود دارد، – با وجود این عرضه به اندازه‌ای است که بسیاری از مردم می‌توانند مقادیر کمی از این ادویه را برای مناسبت‌های خاص داشته باشند. این مناسبت‌ها عبارتند از روز سنت لوسیا در سوئد و جشن‌های کریسمس در پروانس. برای تولید یک کیلو از این ادویه‌ی خشک ۱۰۰،۰۰۰ گل با دست چیده شده لازم است. با وجود این‌که رشد این گیاه در سوئد مشکل است، نویسندگان در فستیوال‌های سوئدی عنوان کرده‌اند که این ادویه‌ی شگفت‌انگیز مدت زمان زیادی است که به نان‌های مخصوص روز سنت لوسیا اضافه شده‌است. بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده از آن را به عنوان یک ماده‌ی دارویی یا غذایی پذیرفته‌اند، با وجود آن‌که بیش‌تر افراد به ندرت می‌توانند از آن استفاده کنند.

یونانیان باستان ثروت بی‌انتهای خدایان را با توصیف تختی از زعفران برای زئوس بیان می‌کردند.

تاریخچه زعفران

زعفران “خون هرکول” نامگذاری شده بود و به عنوان یک طلسم محافظتی و برای مراسم بخور استفاده می‌شد. کیک زعفران توسط فنیقی‌ها به افتخار الهه‌ی باروری (عشتروت و ماه) پخته می‌شد. در فرهنگ‌های باستانی ناحیه‌ی مدیترانه، این ادویه با قدرت، باروری، حساسیت‌های سایکیک و قدرت جنسی همراه بود. اضافه کردن این گیاه به معجون‌ها و آب‌داروهای عشق، یک آئین درمانی و تزکیه‌ا‌ی محبوب بوده‌است.

مطالب خواندنی :مزایا و معایب نبات داغ برای نوزاد !؟

در عهد عتیق در بخش غزل غزل‌های سلیمان نیز در کنار مُر حجازی، آلوئه، کالاموس و دارچین، این گیاه به عنوان یکی از با ارزش‌ترین ادویه‌جات ذکر شده‌است. این گیاه تنها توسط زنانی چیده می‌شد که دارای رتبه‌ی اجتماعی بالایی بودند، مانند راهبه‌هایی، که لباس رنگ شده با زعفران می‌پوشیدند. این گیاه در طول تاریخچه‌اش در ترکیبات مخصوص شستشوی بدن به عنوان یک آرامش‌دهنده، در ظرف‌های برگ خشک، در لوازم آرایشی، به عنوان یک داروی ضد افسردگی و البته – جهت رنگ و طعم دادن به غذاهای سنتی استفاده شده‌است.

 

paytakhtcandy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.