پولکی_نبات پایتخت

پولکی_نبات پایتخت

یکی از شیرینی جات معروف اصفهان، پولکی می باشد که به عنوان یک سوغات مخصوص اصفهان نیز شناخته شده است. بجز استان اصفهان، در استان های دیگری که از لحاظ شرایط آب و هوایی مشابه هستند نیز پولکی تولید می گردد.
در واقع پولکی نوعی آبنبات می باشد که به خاطر شباهت فراوان آن به سکه، در زمان قدیم به آبنبات پولکی معروف بوده است. ولی به مرور زمان این اصطلاح کوتاه شده و به پولکی تبدیل گردیده است. در این مقاله با ما همراه باشید. (نبات پایتخت )

پولکی نسبت به قند عوارض کمتری دارد و برای سلامتی دندان مضر نیست ، البته به شرط آنکه بولکی جویده نشود.

پولکی میتواند انواع مختلفی داشته باشد. با طعم ها و رنگ های مختلف که افراد بنا بر سلیقه خود آن را نتخاب میکنند.

معمولا آن را با چای مصرف نموده و باور عمومی ‌بر این است که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌آید (البته اگر جویده نشود) و به علت شیرینی کمتر، برای بدن کم‌زیان‌تر است.

پولکی

پولکی از لحاظ علمی

شکر را به دمای ۱۶۰ درجه سیلسیوس می رسانند تا تیدیل به یک ماده پخته شود که در شرایط تحت فشار دمای فوق الذکر، این ماده جامد ورقه ای تولید می شود. که خاصیت ترد و شکننده دارد.

پولكی

یك مخلوط پخته شده از مواد متشكله، كه تحت شرایط فشار محیط در دمای نزدیك به نقطه ذوب شكر (۱۶۰درجه سلسیوس) تهیه می‌گردد، این محصول به صورت جامد و ورقه‌ای كه دارای حالت تردی است تولید و عرضه می‌گردد.

یادآوری: نقطه ذوب شکر ١٨٦ درجه سلسیوس می‌باشد.

انواع پولکی

انواع پولكی

شامل: پولكی ساده و پولكی همراه با انواع مغزها و اسانس‌ها یا میوه‌ها می‌باشد.

پولكی ساده

 از یك مخلوط پخته شده از مواد اصلی تهیه می‌شود.

 پولكی غیر ساده

عبارت است از یك مخلوط پخته شده از مواد اصلی و یكی از مواد (شامل: پودر نارگیل، مغز پسته، زرشک، مغز بادام، لیمو‌ترش یا لیمو‌عمانی خرد شده، زعفران و وانیل) که میزان آن مطابق با حداقل درصد تعیین شده در این استاندارد باشد.

پولكی طعم‌دار

 عبارت است از مخلوط پخته شده از مواد اصلی به همراه مواد طعم دهنده مجاز خوراكی.

یادآوری: پولكی می‌تواند علاوه بر مواد ذکر شده در تعریف پولکی غیر ساده با سایر مغزها و مواد طعم دهنده، از قبیل طعم انواع میوه‌ها، نیز تولید شود.

 مواد متشكله در تهیه پولكی

مواد اصلی شامل: شكر، آب و اسید‌های آلی مجاز خوراكی و مواد اختیاری شامل: انواع مغزها، زعفران، پودر لیموترش، وانیل و مواد طعم دهنده مجاز خوراكی می‌باشد.

 مواد لازم

شکر۱۵۰گرم (یک پیمانه )، آب ۸۰ میلی لیتر (نصف پیمانه)، سرکه انگور ۴۰میلی‌لیتر (یک چهارم پیمانه)، زعفران حل شده در آب جوش (۱ قاشق سوپخوری)

مطالب خواندنی :فواید درمانی و دارویی نبات !

 روش تهیه خانگی

شکر را با آب و سرکه مخلوط کرده و به مدت ۴۵ دقیقه روی اجاق بگذارید تا طلایی رنگ شود و بعد با قاشق آنها را روی سینی بریزید و صبر كنید تا سفت شوند. برای امتحان آن می‌توانید کمی ‌از آن را با قاشق روی یخ بریزید، اگر مایه سریع گرفت و حالت شکننده پیدا کرد، پولکی آماده است. اگر پولکی زیاد روی حرارت بماند، مزه تلخی به خود می‌گیرد و اگر زمان کمی ‌روی حرارت بماند، ترد و شکننده نمی‌شود…

paytakhtcandy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.