نبات مایع

شیره نبات همان نبات مایع است. نبات جامد از محلول اشباع شده شکر تهیه می‌شود و به شکل کریستال‌های شفاف است. نبات مایع نیز پس از چند مرحله پخت نبات به دست می‌آید. در واقع باقیمانده همان نبات  است که از شکر گرفته شده است  که پس از چند مرحله پخت نبات  بدست می آید.

تفاوت با نبات معمولی:

نبات مایع همانطور که از نامش پیداست، نبات است اما به صورت مایع. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نبات مایع است اما از شیره نبات نمی‌توان مجددا نبات تهیه کرد. زیرا شکر اولیه‌ای که برای تهیه نبات مورد استفاده قرار گرفته است، قوام خود را از دست داده و دیگر قابلیت کریستال شدن ندارد. به همین دلیل خواص شیره نبات قدری متفاوت با نبات معمولی است. شیره نبات می‌تواند ساده و یا زعفرانی باشد. به طور مختصر تفاوت‌های اصلی نبات جامد با شیره نبات از این قرار است:

  • قدرت شیرین کنندگی شیره نبات دو برابر نبات جامد است.
  • نبات مایع نسبت به نبات جامد سریع تر حل می‌شود.
  • به دلیل قابلیت شیرین کنندگی بالا می‌توان مقدار کمتری نسبت به نبات جامد یا قند و شکر استفاده کرد و در نتیجه اقتصادی تر است.
  • نبات مایع مناسب افراد ورزشکار و خانم‌های باردار است.
  • چاق کنندگی نبات نسبت به قند و شکر کمتر است.
  • خواص شیره نبات قدری متفاوت از نبات معمولی است.
  • طبع اش گرم‌تر از نبات جامد است.

 اصل و تقلبی:نبات مایع 1

امروزه انواع مختلفی از نبات مایع یا شیره نبات تقلبی در بازار دیده می‌شود که در اصل از مخلوط کردن شکر در آب تهیه می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از مراکز معتبر و بهداشتی تهیه کنید. در روش‌های ناسالم تولید نبات، روغن را با حرارت مستقیم تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد داغ می‌کنند که شیره را می‌سوزاند و موجب شیرینی غیرطبیعی، مضاعف و مضر آن برای بدن می‌شود. همچنین افزودنی‌هایی مانند بلانکیت یا همان جوهرقند به کار می‌برند که شیره را بار‌ها و بار‌ها قابل استفاده می‌کند، اما وقتی این نبات برای رفع مشکل دل‌درد و نفخ نوزادان یا ناراحتی‌های گوارشی بزرگسالان مصرف شود، موجب عوارضی برای معده می‌گردد! به کاربردن رنگ تقلبی به جای زعفران نیز از دیگر موارد است. رنگ زعفران طبیعی پس از شش ماه می‌پرد و محو می‌شود، اما نبات‌های به‌ظاهر زعفرانی تقلبی تا سه سال هم ماندگاری رنگ دارند!

مطلب خواندنی: نکاتی که باید در هنگام خرید نبات دقت کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.