لیمو عمانی، لیمو امانی، لیمو ترش شیسه یا تغن (به لاتین:Citrus aurantifulia) میوهٔ خشک‌شده ایست که رنگ پوستهٔ خارجی آن از زرد قهوه‌ای تا سیاه می باشد. لیمو عمانی تازه رنگ خردلی داشته و بسیار ترش است، به‌طوری‌که تازه‌اش را معمولاً نمی‌توان به‌تنهایی مصرف کرد، بنابراین آن را در آفتاب خشک می‌کنند تا داخل آن به رنگ سیاه درآید.(نبات پایتخت)

در لغتنامه ی دهخدا از این محصول با نام لیمو عمانی یاد شده و آن را “لیمویی ترش که از عمان آرند” معنا کرده، اما شهرت آن احتمالا به غلط “عمانی” ذکر شده است، چرا که کشور عمان فاقد مرکباتی معروف بوده و احتمالا نام درست لیمو “امانی” است، به دلیل این که شهر امان پایتخت کشور اردن از لحاظ محصول لیمو همچون کشورهای لبنان و فلسطین سرشناس است.

لیمو عمانی را به‌صورت چاشنی در غذاها خصوصاً غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌دهند. لیمو عمانی به‌صورت گرد کوبیده‌شده یا درسته عرضه می‌شود.
معمولا لیمو عمانی خشک شده را پیش از ریختن در غذا سوراخ، شکسته یا خرد می‌ کنند یا در کشورهای دیگر گاهی آن ها را کوبیده و به صورت گرد به خوراک‌ های برنجی یا در خوراک‌ های خلیجی پُرادویه با نام بهارات یا کبسا می ‌ریزند.
این چاشنی بیشتر مورد علاقه ی کشورهای عرب همسایه همچون عراق، کویت و بحرین است.

لیموعمانی

خواص لیمو عمانی

مواد متشکله ی لیمو عمانی را ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ‌ها به ویژهویتامین Cو مواد فرار تشکیل می ‌دهد.

عمده ترین ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، ۱ و ۸ سینئول و لینالول تشکیل می دهد.

این میوه از نظرکلسیمو پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایرمرکباتپیشی گرفته و به عنوان کاهنده یفشار خونوچربی خونشناخته می شود.

خوردن دم ‌کرده ی آن اغلب باچایو گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است. برای افراد با فشار خون طبیعی نیز مصرف دم‌ کرده ی آن باعسلیا نبات پیشنهاد می ‌شود.

لیمو عمانی از نظر طب سنتی خنک ‌کننده، اشتهاآور، ضدعفونی ‌‌کننده، مقوی معده، ضدنفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین C، مسکنسردرد،التیام‌ دهنده ی سرفهوسرماخوردگیاست.

این چاشنی به دلیلمواد آنتی‌ اکسیدانی،ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوی موثر است.

مطالب خواندنی : نعناء و خواص آن

توصیه‌ ها

۱- لیمو عمانی هنگام خشک شدن به دلیل عمل تخمیر، کمی تلخ شده که این تلخی در مزه ی آن نیز احساس می ‌شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیش از افزودن، تخم‌ های آن را درآورید.

۲ـ لیمو عمانی درسته در خورش ‌ها و خوراک‌ ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود. بنابراین خوردن آن توصیه نمی‌ شود.

۳ـ بهترین نوع لیمو عمانی در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز و صادراتی آن در اردن پرورش می ‌یابد.

۴ـ لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری شود.

۵ ـ بهتر است هنگام تهیه ی انواع خورش ‌ها و خوراک ‌ها به مقدار لازم از لیمو عمانی استفاده کنید تا استفاده ازنمکدر غذا به حداقل برسد.

۶ ـ در برخی مناطق گرمسیر به دلیل این که نگهداری لیموترش مشکل و حمل ‌و نقل آن مقرون به صرفه نیست، آن را با تغییرات ویژه‌ ای تبدیل به لیمو عمانی می ‌کنند تا قابلیت نگهداری ‌اش برای چندین سال افزایش یابد.

۷ـ معمولا رنگ لیمو عمانی آفتاب خشک، زرد قهوه ای و داخل آن سیاه رنگ است.

روش آماده‌ سازی

لیموی شسته شده را کاملا خشک کرده درون سینی قرار داده و در مقابل نور خورشید می‌ گذارند. ۲ الی ۳ ساعت اول مرتب زیر و رو می‌ کنند تا تمام لیمو خشک شود و سپس به مدت ۳ الی ۴ روز زیر تابش نور خورشید قرار می‌ دهند تا کاملا خشک شود.

ترکیب مزه ی لیمو عمانی به همراه نبات طعمی بینظیری می دهد که شما می توانیدلذت ان را تجربه کنید .

 

paytakhtcandy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.